El 70% dels estudiants atesos pel SAPEM es troben en els dos últims anys del grau de Medicina

Més de 280 alumnes, han estat atesos pel SAPEM sent l'ansietat davant els exàmens, la desmotivació o l'estrès els principals motius de demanda.

06 feb 2024 · 4 min

​Dificultats acadèmiques, ansietat davant els exàmens, desmotivació, elevada exigència, estrès o dificultats relacionades amb l'àmbit familiar i personal són els principals motius de demanda dels més de 280 alumnes que han estat atesos en el Servei Telemàtic de Suport Psicològic a Estudiants Medicina (SAPEM).

Així ho ha posat de manifest la Fundació per a la Protecció Social de l'Organització Mèdica Col·legial (FPSOMC), el Consell Estatal d'Estudiants de Medicina (CEEM) i la Fundació Mutual Mèdica (FMM), impulsores del SAPEM, en un balanç que han fet des de la seva posada en marxa l'octubre de 2022.

Entre les principals xifres que destaquen és que el 48% dels estudiants de Medicina atesos en el SAPEM tenen entre 21 i 23 anys. Després de més d'un any en marxa, es posa de manifest que el sisè any de carrera és el curs amb major incidència d'alumnes atesos en aquest servei, amb un 39% d'estudiants, seguit per cinquè i tercer curs amb un 30% i 29%, respectivament. Això suposa que el 70% dels alumnes atesos es troben en els últims anys del grau.

Dades que reflecteixen la importància de l'autocura des de les primeres etapes de la professió i la rellevància d'eines de suport psicològic com el SAPEM per a detectar patrons entorn de malalties de salut mental.

El SAPEM neix precisament per a atendre i donar resposta a una problemàtica concreta dels alumnes del grau de Medicina: els trastorns mentals i el malestar emocional relacionat amb les activitats pròpies del període formatiu.

Aquest servei proporciona atenció psicoemocional als estudiants de Medicina a Espanya que voluntàriament sol·licitin ajuda professional mitjançant una plataforma telemàtica, per videoconferència o telefònicament, amb professionals de la salut mental i de forma totalment confidencial.

Des que es va habilitar el número de WhatsApp 669 438 903 milers d'estudiants s'han posat en contacte per a sol·licitar el servei o per a la petició d'informació sobre el SAPEM i aquest servei de suport psicoemocional. Segons les dades desglossades, el 86% de les estudiants ateses en aquest servei són dones.

Dels estudiants de Medicina atesos des de la Unitat d'Acolliment del servei, ressalten els prop de 177 alumnes que presentaven dificultats acadèmiques com a desmotivació respecte a la carrera, trastorns adaptatius, elevada exigència, ansietat davant els exàmens, por de la reacció personal davant un pacient greu o davant els seus familiars, i un 52% dificultats relacionades amb l'àmbit personal/família o conflictes relacionals amb la parella, família o amics.

A més, Madrid amb un 21% dels atesos, seguit per Galícia amb un 14%, Andalusia, un 12%, i Catalunya, un 10%, són les comunitats autònomes amb major incidència.

#EmpiezaPorTi

"L'autocura, l'assignatura pendent de la teva formació. #EmpiezaPorTi" és el lema del Servei Telemàtic de Suport Psicològic a Estudiants Medicina (SAPEM) per a arribar a més estudiants de Medicina i crear la necessària consciència de l'autocura des dels primers contactes amb la Medicina.

Com demanar ajuda?

Els estudiants de Medicina que ho precisin poden escriure al número de WhatsApp habilitat per la FPSOMC 669 438 903 i, després d'emplenar un formulari en línia, de forma totalment confidencial, serà contactat per professionals de salut mental de la Fundació Galatea de manera ràpida i breu en el número de telèfon facilitat per l'estudiant.​

Altres noticies

El Webinar sobre agressions de la Fundació Mutual Mèdica aconsegueix un gran interès per part del col·lectiu mèdic